الاثنين، أغسطس 27، 2012

لولا أن الشعر بالعلماء يزرى

هناك بتعبير نبيل فاروق عالم موازى لعالمنا وفيه كل العلوم موجودة بطريقة أخرى وبفهم مختلف :)) بجد بجد . . طب حقولك . . عارف عمونا الكبير أوى سيبويه مؤسس علم النحو بكتابه واللى بيخالفه يبقى مجنون!! فيه علماء كثيرون خالفوه فى تفسير الظاهرة الإعرابية!!يالهوى!! آه وربنا.واحد اسمه بن مضاء النحوى فسر الطظاهرة الإعرابية بطريقة مختلفة واتهموه بالجنون فى عالم التقليد الاعمى!!!وجاء د.شوقى ضيف دلوقت وأخرج تراث بن مضاء واامثاله لتسهيل دراسة النحو على الغلابة اللى زينا ولولا فضل الله ثم د.شوقى ضيف لما فهم أحدنا نحوا ولا بتاع :))  فالعلماء فى عليائهم يشطون احيانا ونسون أن العلم للبشرية وليس لهم وحدهم!! وغير دول كتير بس ماعلينا خلليك ساكت يا لسانى :)
"كان محمد شجاعا"طبعا كلنا حنرفع محمد وننصب شجاعا لكن ليه بأه هو ده اسمه تفسير الظاهرة الإعرابية.بالبلدى كده على أدنا الغلابة . عمونا سيبويه قال لنا ان "كان" أداة نسخ للجملة الاسمية "محمد شجاع" مبتدأ وخبر مرفوع أهم.كان بأه تسيب المبتدأ فى حاله وتنصب الخبر يعنى تخللى الخبر "فى خبر كان" :))) وتبهدله وتشيل رفعه وتخلليه منصوب يا ولداه :)) لأن كان واخواتها ستات جدعه :)) عمونا شوقى ضيف بأه لما سمع ليلى مراد بتقول"كان فعل ماضى ماتسيبه ف حاله والماضى إحنا مالنا وماله" انتبه لحاجة غريبة جدا :)) ان ليه مايكونش محمد اللى بعد كان مرفوع لأنه فاعل!!! :) الله!! مش كان فعل يبقى محمد فاعل مرفوع :)) طب وشجاعا؟! قالك ليه ماتكونش حال منصوب يعنى بالمختصر المزيد بهدل نحو سيبويه خالص مالص!!! :))) وده يعتبر عند إخواننا المحافظين كفر من قائله!!! كفر بالنحو يعنى ماتفهمش غلط :)) الغريب بأه ان كل ده اختلاف فى تفسير الظاهرة الإعرابية فقط وليس فى الإعراب نفسه والإعراب هو حركة آخر حرف يعنى وكله متفق عليها :)) عرفت بأه ان العلماء بيبهدلوا بعض لو حاول واحد يخرج عن المألوف والحلوف!!! الإمام الشافعى له بيت شعر جامد جدى :)) بيقولك:لولا ان الشعر بالعلماء يزرى. .لكنت الآن أشعر من لبيد!!!!!!تخيل كانوا حيقطعوه لو فقيه كان شاعر!!! فكتم فى نفسه يا عينى :((  تخيل فى عالم موازى وصلنا فيه اأشعار للشافعى قد لبيد!!!! الشافعى اللى قال عنه علماء اللغة "لغة الشافعى حجة"!!!! ولا حول ولا قوة إلا بالله . فى نفس العالم الموازى بأه فى علماء الظاهرية وأقواهم بن حزم :)) فهم لم يعملوا القياس ليدرموا ما سكت النص عنه ولم يحرموا سوى بالنص قووووم القوم التانيين قالوا عليهم مجانين ووصفوهم بأنه حرفيين ومخابيل ومتحجرين.قووم الناس اللى عتيز تتحر من قيود القياس ومش عارفه إيه هو لما افتكروا ان القياس اللى يحالفه يبقى مخبول وااهبل وسايب الدين قرر بعضهم يكتم ف قلبه زى الإماك الشافعى فى مسألة الشعر كده وقرر البعض دراسة مذهب الظاهرية وأخذ الخير منه وهو كثييييييير وترك العيوب التى فى كل المذاهب فاتهموا بالجنون والخبل ومافرقتش معاهم :)) أما بأه قوم تالتين قالك احنا نعمل اللى مزاجنا بلا فقه بلا شيوخ بلا بتاع والدين لله وربك رب قلوب وربنا غفور رحيم . . .وبوظوا الدنيا  ماعلينا . . . خلليك ساكت يا لسانى . . انت مالك ومال اللى بتتكلم فيه ده؟! انت جاهل ومابتفهمش شششششش :)) ومن أصل كتاب لمختصره لحاشيته لنظمه شعرا لشرحه لاختصار شرحه ونظم اختصار شرحه لحاشيةإختصار شرحه وهكذادواليك.ضاع النقد العلمى وأصبح فيه تقليد وبس . العلم أبسط من البساطة. والكهنة يكتمون العلم ويجعلونه كهانة وسحرا وسرا.وهناك علماء يفعلون ذلك بالعلم الآن.وعلى رأى عم عبده البواب"هى كيميا!!" تعرف ليه عم عبده البواب بيقول"هى كيميا" لأن زمان الكيميائى كان كان اسمه الخيميائى ودجال ومشعوذ وبيقلب الحجر لدهب بالسحر!! هبل طبعا لكن كتمانه للعلم والكيمياء عشان يفضل مسيطر وسيطرة خللى الناس تقول الكيمياء حرام وكفر لحد ماعرفنا يعنى إيه ولا مؤاخذه كيمياء :))استغفر الله 
أقول قولى هذا وأستغفر الله لى ولكم
















هناك 5 تعليقات:

غير معرف يقول...

ايه الحلاوة دي :)

أحمد حسام الدين يقول...

بالنسبة للنحو ،هو أصبح صناعة فعلا بعدما كان مجرد قواعد بسيطة للغة العربية ،أنصحك بقراءة "كتاب الكَفاف" ،كاتبه يحاول شرح قواعد اللغة العربية ببساطة منتقدا نحو النحاة

http://www.archive.org/details/KFaaF

بعضهم اتهم الكاتب(يوسف الصيداوي) بالكفر النحوي فعلا !! :) وهناك من قال أن في كل صفحة في كتابه خطأ،لا تستمع لكلامهم واقرأ الكتاب، ستستمتع بقواعد العربية بعيدًا عن "الكلاكيع" :)

السندباد يقول...

جزاك الله خير ع الكتاب وتم التحميل وألف شكر على التعليق :)

mustafa abd eltawab يقول...

جميل جدا شيخنا :) وطبعا متفق مع الموضوع مجملا وتفصيلا فى بعض النقاط لكن عندى تعليقين أحدهما سؤال والثانى اعتراض!حرية بقى:)
1-شوقى ضيف هو اللى قال على المبتدأ والخبر فاعل وصفة أم أن القائل هو بن مضاء والدكتور شوقى بس أعاد احياء تراث بن مضاء؟
2-لا تقارن بين فعلة الشافعى فى زهده فى اظهار شعره وبين الظاهريين فالشافعى رحمه الله له أن يكتم شعرا مراعاة للعرف لأنه (أى الشعر)ليس دينا أو شرعا يكتمه لكن أن تقيس ذلك على الفقه الظاهرى فأنت وكأنك بدون قصد اتهمت العلماء بأنهم توانوا عن اظهار علمهم وخدمة الفقه الظاهرى تجنبا لعدم النقد!!حاشاهم حاشاهم.

السندباد يقول...

مبدئيا جزاك الله خيرا على المرور وشرفت المدونة.
ثانيا من حقك تعترض وتقطعنى اعتراض طبعا
ثالثا لست شيخا ولا حتى طويلب علم
رابعا شوقى ضيف هو اللى قال على "اسم" كان فاعل و"خبرها" حال وأعتقد انه اقتبس ده من بن مضاء وغيره على فكرة
خامسا أنا ظاهرى لا أقيس :))
سادسا خاف علماء كثيرون ولم يفصحوا خوفا من العقاب واقرأ عن من قال للإمام بن حنبل فى الفتنة قلها إنها كلمة وأنت مضطر . . قال له الإمام إن كانت هذه همتك فقد هان الامر عليك أو كلام هذا معناه :))
سابعا كل يؤخذ من قوله ويرد إلا المعصوم صلى الله عليه وسلم وذلك يشمل الصحابة والعلماء رضوان الله عليهم أجمعين ويشملنى ويشملك ويشمل كل شيوخ الأمة رضوان الله عليهم . وإعذارهم وحسن الظن بهم وحبهم وإجلالهم واجب لكنه يجعلنا لا نقرهم على أخطائهم ولا ندعى لهم عصمة ولا لآرائهم ولا لأفعالهم . . والله أعلم
وأكر سعادتى بزيارتك للمدونة :))