شوف يا سيدي نظرية #النسبية لكل شئ فى كل شئ نظرية تبدو مقنعة،وكلام السبعة انت شايفها ثمانية وأنا شايفها سبعة والكلام ده،، حلو قوى ،، لكن يا صديقي السبعة ولا الثمانية دي لازم حضرتك تكون حاجة من الاتنين ومستحيل تكون سبعة وثمانية،فأحد القولين صحيح والآخر خطأ ،، طب نعمل إيه؟نتأكد طبعاً ونبحث لحد ما نجيب آخرها،ولا نستقر إلا بدليل وبرهان،طيب لو ماتأكدناش خلاص ساعتها كلٌ حسب اجتهاده،بس ماننكرش على بعض، بس فيه حاجة ثابتة دايما وماتتغيرش اسمها "اللغة"،الكلام هو اللي بينقل المواضيع لمسافات وأزمنة بعيييدة،وهو اللي باقي والصور وغيرها سيمحى ، وبالذات فى القوانين والعلوم، اللغة والكتابة أهم شئ،،يمكن يكون فى الفنون والآداب فيه تصوير ونحت وكده، لكن العلم له لغة الكتابة.
المهم، تقولي بأه "وجهات نظر"،الكلام ده ينفع فى التنظير الدنيوي،لكن فى مجال الدين فيه نص،كلام مكتوب،نفهمه بوضوح وبقواعد اللغة العربية ، ولما يختلف عليك المعنى فالاحتمالات لا تنتهي،الظاهر والواضح والبيان هو الدلالة التى تنقذك،لأن بدونها سيضيع النص بين متشدد ومتساهل ،سيضيع بين بدوي ومدني! بين شرقي وغربي! بين قوي وضعيف! كل واحد حيعمل له دين خاص بشخصيته والشخصيات اللي زيه أو التابعة ليه!! الكلام ده ماينفعش،إلا في حالة فعلاً تعارض ظاهر مع ظاهر آخر،ساعتها يتجمع مابينهم بطرق كثيرة وساعتها ممكن نختلف بس خلاف بسيط جداً، خلاف سببه النص وكلاهما محتمل،مش خلاف سببه فهمك للنص!! النص ثابت ومقدس وواضح وظاهر وبيِّـن ،بيانه اللغة العربية والمنطق وضرورة العقل والحِس.
كل التوهان واللف والدوران ده عشان أقولك،أنا ليه ظاهري المنهج،عشان مايتوِّهنيش "شيخ" أو "داعية" أو "منافق" في أن الدين حمَّال أوجه !! لا يا سيدي حمَّال أوجه دي تنفع بره المحكمة #شاهد_ماشفش_حاجه ، لكن هنا عند الوحي القسم الرسمي والله العظيم أقول الحق،والحق ظاهر واضح.
وبصفتي عرفت ناس من كل الأصناف :)) إشي سلفي على إخواني على أزهري على ليبرالي على علماني، فكلهم بيختلفوا فى الدلالة والمقصود من نصوص الدين، مين بأه المرجع حضرتك؟؟ العلماء. أيوه أنهي علماء؟ السلفيين ولا الإخوانيين ولا الأزهريين؟؟؟؟ فانتهيت لإن المرجع الثابت الوحيد هو ظاهر النص، ظاهر النص واضح وسهل ويفهمه كل إنسان ببساطة،،ويا عمي ألاقي شيخ يقول اللحية فرض والتاني لأ دي مباح حلقها !! إيييه يا جدعان!!! لا يا عم الشيخ ،، الظاهر بيقول إيه؟؟ بيقول اللحية أمر ، والأمر واجب ، خلاص انتهينا، كوني بأه ملتحي ولا مش قادر التحي دي قصة تانية. وواحد يقول لي الكلب نجس والتاني لأ لعابه بس والتالت مش نجس خالص! الظاهر بيقول إيه؟؟؟؟ بيقول مش نجس ،، طويب :)) .
يا عم الله يسترك ماتدخلنيش فى حوارات ولف ودوران،وشيخ عايز يشدد وشيخ عايز يبحبح،،وتلففني وتدوخني ولفة كمان وتاخد خمسة وسبعين قرش!! وتوتة توتة فرغت الحدوتة ،، ومن يومها وهو "السندباد الظاهري" وائل السنهوري :))
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق